Alarmeren en assistentie

Type oplossing

Als een medewerker alarm kan slaan en snel de juiste assistentie krijgt, kan dit ongewenst gedrag beperken en voorkomen dat de situatie uit de hand loopt. Dit is een belangrijk sluitstuk in de aanpak van ongewenst gedrag.

Beschrijving oplossing

Tips werkgever/leidinggevende

  • Zorg voor een heldere procedure. Kijk ook eens naar een voorbeeld van een werkinstructie, die op maat kan worden aangepast .
  • Bij sommige tankstations verplicht de branchenorm tot een alarminstallatie. Lees de branchenorm zorgvuldig en kijk wat de geldende regels t.a.v. alarmering zijn binnen de tankstationbranche.
  • Maak met uw werknemers afspraken over wanneer ze hun werk neerleggen, om een collega te ondersteunen en hoe die ondersteuning eruit kan zien,
  • Test alarmeringsmiddelen regelmatig, zodat u zeker weet dat ze in geval van nood goed werken,
  • Oefen als dat mogelijk is het alarmeren en het verlenen van assistentie.
  • Heeft u assistentie en bent u met zijn tweeën, dan is het ook mogelijk over te gaan tot aanhouding. Maak in het tankstation goede afspraken in welke situaties u over gaat tot aanhouding. Er is ook een procedure voor aanhouding.


Tips voor werknemers

  • Ook zonder officieel alarm kan assistentie belangrijk zijn. Hoort u dat een collega met een klant geïrriteerd aan het praten is? Even laten merken dat er nog een medewerker aanwezig is, kan de situatie al tot rust brengen.