Zitten achter een balie

Type oplossing

Medewerkers zitten of staan achter een balie om een klant te woord te staan.

Beschrijving oplossing

Deze maatregel beschrijft waaraan een goede baliestoel voldoet en hoe deze het beste gebruikt kan worden.

Tips voor leidinggevenden

  • De keuze voor een stoel is sterk afhankelijk van het type balie en van het aantal gebruikers. De belangrijkste regels om een goede stoel te kopen zijn:
    • Een stoel voldoet altijd aan de norm NEN-EN 1335-1. Vraag de leverancier hiernaar.
      Goede stoel
    • Gebruiken meerdere medewerkers een stoel, kies dan een stoel die een groter instelbereik heeft en voldoet aan de adviesnorm NPR 1813-2003.
    • Bevindt het werkblad zich ongeveer 100 cm boven de vloer, dan is een verhoogde stoel (= stoel met langere gasveer) noodzakelijk. De stoel moet daarbij zo hoog kunnen worden gezet, dat de onderkant van de ellebogen en het werkblad op gelijke hoogte zijn. En zo’n stoel heeft een ring, om makkelijker op en af te kunnen stappen. Gebruik bij zo’n stoel altijd een (losse) voetensteun met een extra groot bereik tussen de 10-34 cm. Een voetenring alleen is absoluut onvoldoende. Deze veroorzaakt een lokale druk onder de voet en knelt het onderbeen af door de kleinere hoek tussen onder-
      en bovenbenen.
  • Voor kleine medewerkers is een in hoogte verstelbare voetensteun nodig.
    Een voetensteun is minimaal 45 cm breed en 35 cm diep en in hoogte verstelbaar tussen 4 – 17 cm.
    Verstelbare voetsteun

 
Tips voor medewerkers

  • Stel de stoel goed in, zodat in een goede houding achter de balie gewerkt kan worden;
  • Neem, nadat een collega de stoel heeft gebruikt, steeds de moeite om de stoel opnieuw in te stellen.
  • Is de stoel niet aan te passen aan jouw lichaamsmaten? Overleg dan met de leidinggevende over een andere oplossing.
  • Als het werkblad te hoog staat, vraag dan om een voetenplateau.

 
Leverancier:
Voor medewerkers met extreme lichaamsmaten of een handicap is het mogelijk via Emtek een stoel op maat te bestellen.