Werken achter de balie


Type oplossing

Soort belasting: werkhoudingen, zwaar tillen, duwen en trekken.

Beschrijving oplossing


Baliestoel  Voeten_steun

De balie met de kassa is in een tankstation meestal de plek waar het eerste klantcontact plaatsvindt. Daarmee is de balie een belangrijk visitekaartje van het bedrijf. Is de balie voor de medewerker goed ingericht en afgesteld dan kan de medewerker zijn werk gezond en met plezier doen. De kans op een vriendelijke ontvangst is dan het grootst. Vanuit fysieke belasting zijn er een aantal zaken die gezondheidsklachten tijdens het werken achter een kassa kunnen veroorzaken te weten:

  • Een verkeerd ontwerp van de balie.
  • Een verkeerde of het ontbreken van zitondersteuning een zitondersteuning.
  • Ongezonde werkhouding van de medewerkers.
  • Onwetendheid hoe een zitondersteuning te gebruiken.


Richtlijnen om werken achter de balie gezond te krijgen en houden:

 

  • Beoordeel de bestaande balie aan de hand van een checklijst lichamelijke belasting.
  • Komt er een nieuwe balie, gebruik dan de checklijst nieuwe balie.
  • Zorg dat medewerkers die langer dan 2 uur achter een balie werken ook zittend hun werk kunnen doen, of regelmatig kunnen zitten als het rustig is. Zorg daarbij voor een goede stoel met op -en afstapring die past bij de balie.
  • Geef medewerkers voorlichting over het gebruik van de zitgelegenheid.


Invoering

  • Effectiviteit oplossing: medewerkers krijgen minder lichamelijke klachten en zijn minder moe na een dag werken.
  • Kosten: een stoel voor achter de balie vanaf € 250,-.
    Een nieuwe balie of aanpassingen aan de huidige balie is maatwerk en daar hangt een prijskaartje aan dat voor elk bedrijf anders is.
  • Snelheid invoeren: enkele dagen voor een stoel. Enkele maanden voor ontwerp en aanschaf nieuwe balie.

Achtergrondinformatie

  • Een goede kassastoel aanschaffen  kan bij veel leveranciers. Hieronder een overzicht waar u kunt kijken.