Slim Organiseren

Type oplossing

Met een goede werkplanning en -organisatie kunnen medewerkers tijdens drukke momenten de klantenstroom efficiënt afhandelen.

Beschrijving oplossing

In een autoverhuurbedrijf komen regelmatig piekmomenten in de hoeveelheid werk voor. Dan moet er heel veel gedaan worden in weinig tijd. Door het werk slim te organiseren en te plannen, kunnen de medewerkers de werkdruk dan toch in de hand houden.

Tips voor leidinggevenden

  • Met een geautomatiseerd planningsysteem <link naar automatisering> kan bij drukte efficiënt gewerkt worden. Met een blik op het (digitale) planbord is de status van de auto’s te zien en is zichtbaar welke voertuigen nog naar een andere locatie moeten.
  • Vaste klanten hoeven niet steeds alle stappen van het verhuurproces te doorlopen. Voorbeelden:
    • Geef vaste klanten een klantenkaart. Door deze en hun legitimatiebewijs te tonen, kunnen ze direct de klaar staande auto meekrijgen.
    • Een selfservice punt waar de klant zich kan inchecken inclusief zijn ID en rijbewijs scanner, waarachter direct ook een check plaats vindt.
    • Met geautomatiseerde car sharing kunnen ze snel en efficiënt een auto huren.
  • Is bekend wie de volgende dag welke auto huurt? Leg alles vooraf zoveel mogelijk klaar: scheelt bij het ophalen een hoop tijd!
  • Kijk bij topdrukte wie (extra) in te zetten is. Hoe breder inzetbaar iedereen is, hoe makkelijker piekdrukte op te vangen is. Kijk hiervoor ook eens naar de maatregel kennis en vaardigheden.

Tips voor medewerkers

  • Leg, indien mogelijk, aan het eind van de werkdag zo veel mogelijk klaar voor de volgende ochtend.
  • Leg aan het begin van de werkdag zo veel mogelijk klaar, zodat de klantenstroom snel is af te handelen.
  • Maak voor een goed overzicht aan het begin van de werkdag een lijst met zaken die gedaan moeten worden. En als het niet past in een werkdag, stel dan prioriteiten.