Nieuw voertuig met roetfilter (affabriek)

Oplossingen voor

Dieselmotoremissie (DME)

Type oplossing

  • Technisch
  • Plaats arbeidshygiënische strategie: 1 wegnemen/beperking bron

Praktische oplossingen

Beperking van de bron. Een ingebouwd deeltjesfilter, vrijwel altijd in combinatie met een katalysator, filtert de roetdeeltjes uit de uitlaatgassen. Het filter ‘regenereert’ automatisch (d.w.z., brandt zichzelf schoon).
De Nederlandse overheid is van plan om roetfilters verplicht te gaan stellen voor nieuwe voertuigen.

Roetfilter 1

 

Roetfilter 2

 

Oplossing voor

Blootstelling aan dieselrook voor medewerkers; ook in binnenruimten, bijv. bij onderhoud, in garages etc.
De meeste automerken bieden al dieselwagens met roetfilter aan. Een overzicht staat op de ANWB-site.

Beoogde effecten

Arbo / ergonomie effect:

  • Tot circa 90% reductie.
  • Vanaf 2007 zijn er ‘milieuzones’ in een aantal steden, waarbinnen alleen ‘schone’ dieselvrachtwagens mogen rijden. De overheid onderzoekt ook de mogelijkheden voor het opzetten van milieuzones voor personenvoertuigen en bestelwagens. Er geldt een fijnstofdifferentiatie binnen de BPM (per 1 april 2008). Met filter zijn er wel financiële voordelen.

Baten:

  • In binnenruimten (bijv. garages) een lagere ventilatie nodig, en daarmee een energiebesparing m.b.t. verwarming. Hogere inruilwaarde.

Randvoorwaarden

Techniek:

  • Levensduur: in principe moet een filter een autoleven lang meegaan.
  • Overige tips: Er moet zwavelarme diesel getankt worden. Dit is bij Nederlandse tankstations al gangbaar.

Invoering

Invoeringstermijn:

  • Bij aanschaf nieuw voertuig, in overleg met dealer.

Aanschafkosten:

  • Deze aanpassingen worden geleverd affabriek.

 

Achtergrondinformatie