Roetfilters vrachtwagens-achterafinbouw-retrofit

Oplossingen voor

Dieselmotoremissie (DME)

Type oplossing

  • Technisch
  • Plaats arbeidshygiënische strategie: 1 wegnemen/beperking bron

Praktische oplossingen

Beperking van de bron. Een achteraf ingebouwd deeltjesfilter, vaak in combinatie met een katalysator, filtert de roetdeeltjes uit de uitlaatgassen. Periodiek is ‘regeneratie’ (schoonbranden) nodig. Sommige filters doen dit automatisch (‘passief’); andere worden ‘actief’ geregenereerd.

Retrofilter truck 1

 

Retrofilter truck 2

 

Retrofilter truck 3

 

 

Oplossing voor

Blootstelling van medewerkers aan dieselrook in binnen- en buitenruimten.
Op een groot deel van de dieselvoertuigen mogelijk. 

Beoogde effecten

Arbo / ergonomie effect:

Bij een goed ontwerp meer dan 90% reductie (‘gesloten filter’). Voor bepaalde typen retrofit filters ( ‘halfopen filters’) ± 40-50% reductie.

  • Vanaf 2007 zijn er ‘milieuzones’ in een aantal steden, waarbinnen alleen ‘schone’ dieselvrachtwagens mogen rijden. Er geldt een fijnstofdifferentiatie binnen de BPM voor dieselvoertuigen (per 1 april 2008). Met filter zijn er ook financiële voordelen.

Baten:

  • In binnenruimten een lagere ventilatie nodig, en daarmee een energiebesparing m.b.t. verwarming. Hogere inruilwaarde.

 

Randvoorwaarden

Techniek:

  • Levensduur: in principe moet een filter een autoleven lang meegaan. Halfopen filters hoeven niet geregenereerd te worden.
  • Afhankelijk van het type, een voorziening voor regeneratie (‘schoonbranden’) van het filter installeren.
  • Overige tips: Er moet zwavelarme diesel getankt worden. Dit is bij Nederlandse tankstations al gangbaar.
  • Voor vuilniswagens kunnen alleen E-CRT filters ingebouwd worden om aan de Arbo-eisen te voldoen.

Invoering

Invoeringstermijn:

  • In nauw overleg met leverancier/installateur de juiste vorm kiezen (capaciteit, aansluiting, automatisch regenererend of niet, etc.). Afhankelijk van het type, een voorziening voor regeneratie (‘schoonbranden’) van het filter installeren.

Aanschafkosten:

Aanschafkosten Investering: zeer variabel; van € 4.500 tot € 20.000,- afhankelijk van het type. Hoe groter het vermogen van de motor en hoe effectiever het filter, hoe hoger de kosten. Halfopen filters zijn goedkoper dan gesloten filters.

    • Vrachtwagens: halfopen: circa € 4.500,-; gesloten circa € 8.000,-
    • Vuilniswagens: gesloten filters werken niet op vuilniswagens, omdat ze met te lage snelheden rijden, waardoor het filter niet schoon brandt (regenereert), er zijn speciale filters nodig (E-CRT): € 20.000,-

Echter onderzoek de mogelijkheden: via subsidieregelingen wordt een groot deel van de kosten vergoed –tot 100%, maar alleen voor voertuigen met een kenteken.

Mogelijke leveranciers:

  • o.a.: Pyroban, EHC Teknik, TWINTEC, Motorcraft, HJS, GAT Eurofilter, Johnson Matthey, HUG, HUSS, Engelhard, Technogamma.
  • Speciaal filter vuilniswagens (E-CRT-filter): TRS EnergySystems

 

Achtergrondinformatie