Roetfilters personenvoertuigen / bestelwagens - achterafinbouw / retrofit

Oplossingen voor

Dieselmotoremissie (DME)

Type oplossing

  • Technisch/organisatorisch/overig
  • Plaats arbeidshygiënische strategie: 1 wegnemen/beperking bron

Praktische oplossingen

Beperking van de bron. Een achteraf ingebouwd deeltjesfilter, vaak in combinatie met een katalysator, filtert de roetdeeltjes uit de uitlaatgassen. Periodiek is ‘regeneratie’ (schoonbranden) nodig. Sommige filters doen dit automatisch (‘passief’); andere worden ‘actief’ geregenereerd.

Retrofit 1

Retrofit 2

Retrofit 3

 

 

Retrofit 4

Oplossing voor

Blootstelling van medewerkers aan dieselrook in binnen- en buitenruimten.
Op een groot deel van de dieselvoertuigen mogelijk.

Beoogde effecten

Arbo / ergonomie effect:

  • Bij personenvoertuigen en bestelwagens worden met name zgn. ‘halfopen’ filters ingebouwd: ± 40-50% reductie.
  • Op bepaalde bestelwagens kunnen ook gesloten filters ingebouwd worden: 90% reductie.
  • Vanaf 2007 zijn er ‘milieuzones’ in een aantal steden, waarbinnen alleen ‘schone’ dieselvrachtwagens mogen rijden. De overheid onderzoekt ook de mogelijkheden voor het opzetten van milieuzones voor personenvoertuigen en bestelwagens. Er geldt een fijnstofdifferentiatie binnen de BPM voor dieselvoertuigen (per 1 april 2008). Met filter zijn er wel financiële voordelen.

Baten:

  • In binnenruimten een lagere ventilatie nodig, en daarmee een energiebesparing m.b.t. verwarming. Hogere inruilwaarde.

Randvoorwaarden

Techniek:

  • Levensduur: in principe moet een filter een autoleven lang meegaan. Halfopen filters hoeven niet geregenereerd te worden.
  • Afhankelijk van het type, een voorziening voor regeneratie (‘schoonbranden’) van het filter installeren.
  • Overige tips: Er moet zwavelarme diesel getankt worden. Dit is bij Nederlandse tankstations al gangbaar. Vert en/of Tüv gekeurd.

Invoering

Invoeringstermijn:

  • In nauw overleg met leverancier/ installateur de juiste vorm kiezen (capaciteit, aansluiting, automatisch regenererend of niet, etc.).

Aanschafkosten:

  • Investering: ± € 400 à € 800,- per filter
    Echter: via subsidieregelingen wordt sinds 1 januari 2008 € 400,- vergoed, maar alleen voor voertuigen met een kenteken.

Mogelijke leveranciers:

  • O.a.: EHC Teknik, Pyroban, TWINTEC, Motorcraft, HJS, GAT, Krone Filtertechnik,  Johnson Matthey, Hug Engineering AG, HUSS,

 

Achtergrondinformatie